Sekcja Polska IVR

Stowarzyszenie Filozofii Prawa i Filozofii Społecznej

  • Informacje ogólne
  • Statut
  • Władze
  • Członkostwo
  • Konkurs
  • Linki
  • Kontakt
  • Archiwum IVR

Statut

STATUT STOWARZYSZENIA
FILOZOFII PRAWA I FILOZOFII SPOŁECZNEJ
SEKCJI POLSKIEJ IVR

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

Nazwa, siedziba i teren działania

  • 1. 1. Stowarzyszenie Filozofii Prawa i Filozofii Społecznej – Sekcja Polska IVR, zwane dalej „Stowarzyszeniem”, posiada osobowość prawną, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713 oraz z 2020 r. poz. 695) oraz statutu.
  1. Stowarzyszenie zostało powołane na czas nieokreślony.
  • 2. 1. Stowarzyszenie jest sekcją polską Międzynarodowego Stowarzyszenia Filozofii Prawa i Filozofii Społecznej IVR („Internationale Vereinigung für Rechts und Sozialphilosophie”, „International Association for Philosophy of Law and Social Philosophy”).
  1. Stowarzyszenie może posługiwać się nazwą skróconą „Stowarzyszenie IVR Sekcja Polska”.
  • 3. 1. Siedzibą Stowarzyszenia jest Łódź.
  1. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
  • 4. Stowarzyszenie może współpracować z krajowymi lub zagranicznymi stowarzyszeniami o podobnym profilu działania oraz być członkiem tych stowarzyszeń na zasadach pełnej autonomii.

 

Cel i sposoby realizacji działania

  • 5. 1. Celem działalności Stowarzyszenia jest rozwijanie i popularyzacja teorii i filozofii prawa oraz filozofii społecznej w kraju i za granicą.
  1. Stowarzyszenie pozostaje otwarte na wszystkie kierunki naukowe.
  2. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
  • 6. 1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez działalność nieodpłatną i odpłatną.
  1. Do zakresu działalności nieodpłatnej należą następujące działania:
  • inicjowanie, inspirowanie oraz prowadzenie badań naukowych;
  • stwarzanie warunków sprzyjających rozwojowi naukowemu i dydaktycznemu swoim członkom, a także podnoszeniu ich kwalifikacji;
  • wspieranie kontaktów między przedstawicielami teorii i filozofii prawa oraz filozofii społecznej w kraju i za granicą;
  • organizowanie i współorganizowanie zjazdów naukowych, konferencji, kongresów, seminariów oraz spotkań naukowych;
  • organizowanie oraz współorganizowanie wydarzeń, imprez popularyzatorskich oraz kulturalnych;
  • utrzymywanie kontaktów z innymi stowarzyszeniami naukowymi o podobnym profilu działania w kraju i za granicą;
  • współpraca z różnymi ośrodkami akademickimi w kraju i za granicą;
  • popularyzacja wiedzy z zakresu teorii i filozofii prawa oraz filozofii społecznej w formie różnych przedsięwzięć edukacyjnych;
  • fundowanie stypendiów i nagród;
  • prowadzenie stron internetowych i wykorzystywanie kanałów komunikacji elektronicznej;
  • działalność wydawnicza;
  • dbanie o pamięć o zmarłych przedstawicielach teorii i filozofii prawa oraz filozofii społecznej.
  1. Do zakresu działalności odpłatnej należą następujące działania:
  • inicjowanie, inspirowanie oraz prowadzenie badań naukowych;
  • stwarzanie warunków sprzyjających rozwojowi naukowemu i dydaktycznemu swoim członkom, a także podnoszeniu ich kwalifikacji;
  • wspieranie kontaktów między przedstawicielami teorii i filozofii prawa oraz filozofii społecznej w kraju i za granicą;
  • organizowanie oraz współorganizowanie zjazdów naukowych, konferencji, kongresów, seminariów oraz spotkań naukowych;
  • organizowanie oraz współorganizowanie wydarzeń oraz imprez popularyzatorskich i kulturalnych;
  • utrzymywanie kontaktów z innymi stowarzyszeniami naukowymi o podobnym profilu działania w kraju i za granicą;
  • współpraca z różnymi ośrodkami akademickimi w kraju i za granicą;
  • popularyzacja wiedzy z zakresu teorii i filozofii prawa oraz filozofii społecznej w formie różnych przedsięwzięć edukacyjnych;
  • prowadzenie stron internetowych i wykorzystywanie kanałów komunikacji elektronicznej;
  • działalność wydawnicza;
  • dbanie o pamięć o zmarłych przedstawicielach teorii i filozofii prawa oraz filozofii społecznej.
  • 7. 1. Realizując swoje cele statutowe, Stowarzyszenie wydaje czasopismo naukowe „Archiwum Filozofii Prawa i Filozofii Społecznej”, zwane dalej „Archiwum”.
  1. Celem „Archiwum” jest publikowanie oryginalnych i aktualnych wyników badań, tworzenie forum dyskusji naukowej, a także upowszechnianie nauki w duchu jej społecznej odpowiedzialności.
  2. Redaktor Naczelny „Archiwum” wybierany jest przez Zarząd spośród członków Zarządu na kadencję odpowiadającą każdorazowo kadencji Zarządu.
  3. Członkowie Zespołu Redakcyjnego oraz Rady Programowej „Archiwum” są powoływani i odwoływani na wniosek Redaktora Naczelnego „Archiwum” przez Zarząd. Powołanie następuje na czas nieokreślony.
  4. Wydawanie „Archiwum” może dokonywać się we współpracy z zewnętrznymi podmiotami, prowadzącymi profesjonalną działalność wydawniczą.

Rozdział 2

Członkowie Stowarzyszenia

 

  • 8. 1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, która interesuje się problemami teorii i filozofii prawa oraz filozofii społecznej.
  1. Wymogiem formalnym członkostwa jest złożenie pisemnej deklaracji zawierającej rekomendację dwóch członków Stowarzyszenia.
  2. Członkostwo uzyskuje się w drodze uchwały Prezydium Zarządu, podjętej w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji. Od uchwały odmownej przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania, składane za pośrednictwem Prezydium Zarządu.
  3. Cudzoziemcy, którzy nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą być członkami Stowarzyszenia na zasadach określonych w statucie.
  4. Członkostwo kończy się wraz z wystąpieniem ze Stowarzyszenia, śmiercią członka albo wykluczeniem, o którym mowa w ust. 6 zdanie 1.
  5. Członek może zostać wykluczony ze Stowarzyszenia uchwałą Zarządu, jeżeli nie płaci składek przez 2 lata lub rażąco narusza postanowienia statutu. Od uchwały w tej sprawie przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania, składane za pośrednictwem Prezydium Zarządu.
  6. Członkowie zwyczajni mają prawo do:
  • biernego i czynnego uczestnictwa w wyborach do władz stowarzyszenia;
  • udziału w zebraniach, konferencjach oraz innych formach działalności Stowarzyszenia, na zasadach określanych przez organizatorów;
  • składania odwołań od uchwał Zarządu oraz Prezydium Zarządu do Walnego Zebrania;
  • formułowania uwag w przedmiocie działań podejmowanych przez władze Stowarzyszenia;
  • formułowania propozycji treści uchwał podejmowanych przez Walne Zebranie.
  1. Członkowie zwyczajni są zobowiązani do:
  • uczestniczenia w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów;
  • uczestniczenia w Walnych Zebraniach;
  • przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia;
  • regularnego opłacania składek.
  • 9. 1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która spełnia przynajmniej jeden z dwóch warunków:
  • wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia lub
  • wniosła wybitny wkład w rozwój teorii i filozofii prawa.
  1. O członkostwie honorowym decyduje, w drodze uchwały, Walne Zebranie na wniosek Zarządu albo co najmniej 6 członków zwyczajnych.
  2. Członkowie honorowi mają takie same prawa, jak członkowie zwyczajni, z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego. Mogą również, z głosem doradczym, uczestniczyć w zebraniach Zarządu.
  3. Członkowie honorowi są zwolnieni z obowiązku opłacania składek członkowskich.

 

Rozdział 3

Władze Stowarzyszenia

  • 10. Władzami Stowarzyszenia są:
  • Walne Zebranie;
  • Zarząd;
  • Komisja Rewizyjna.
  • 11. 1. Zarząd oraz Komisja Rewizyjna wybierane są przez Walne Zebranie w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, na czteroletnią kadencję.
  1. Jeśli skład wybieralnych władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu. W tym trybie można powołać nie więcej niż jedną trzecią składu organu. W tym trybie nie można powołać przewodniczącego Stowarzyszenia, zwanego dalej „przewodniczącym”.
  2. Funkcję członka władz wybieralnych pełnić można przez więcej niż jedną kadencję, przy czym funkcję przewodniczącego można pełnić nie dłużej niż przez dwie kadencje.
  • 12. 1. Wybieralne władze Stowarzyszenia lub poszczególni ich członkowie mogą być odwołani uchwałą Walnego Zebrania przed upływem kadencji na pisemny i umotywowany wniosek:

1) Komisji Rewizyjnej;

2) Zarządu;

3) przynajmniej dwudziestu członków zwyczajnych Stowarzyszenia.

  1. Wniosek o odwołanie Zarządu lub jego członków niepochodzący od Komisji Rewizyjnej przedstawia się jej do zaopiniowania. Wniosek o odwołanie Komisji Rewizyjnej lub jej członków niepochodzący od Zarządu przedstawia się do zaopiniowania Zarządowi.

Walne Zebranie

  • 13. 1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie.
  1. Walne Zebranie może być zwyczajne albo nadzwyczajne.
  2. Zwyczajne Walne Zebrania zwołuje Prezydium Zarządu raz na dwa lata, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na czternaście dni przed terminem Walnego Zebrania.
  3. Przesłanie informacji, o których mowa w ust. 3 na adres poczty elektronicznej przekazany przez członka Stowarzyszenia do wiadomości Zarządu, uważa się za skuteczną formę zawiadomienia.
  4. Walne Zebranie obraduje według uchwalonego przez siebie porządku obrad.
  5. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Prezydium Zarządu:
  • z własnej inicjatywy;
  • na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub co najmniej dwudziestu członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje się przed upływem miesiąca od daty zgłoszenia wniosku i w pierwszej kolejności obraduje się nad sprawami, dla których Walne Zebranie zostało zwołane.
  2. W razie niewywiązania się przez Prezydium Zarządu z obowiązku zwołania Walnego Zebrania, Walne Zebranie zwołuje Komisja Rewizyjna.
  • 14. 1. Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków. Drugi termin może odbyć się w dowolnym czasie po pierwszym terminie.
  1. Udział w Walnym Zebraniu może odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, przy zapewnieniu co najmniej:
  • transmisji obrad zebrania w czasie rzeczywistym;
  • dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnik zebrania może wypowiadać się w toku obrad;
  • możliwości wykonywania osobiście prawa głosu.
  1. Decyzję o umożliwieniu udziału w Walnym Zebraniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej podejmuje organ zwołujący Walne Zebranie, w zależności od warunków technicznych. Brak możliwości udziału w tej formie nie może stanowić samoistnej przesłanki stwierdzenia nieważności Walnego Zebrania.
  2. Walne Zebranie obraduje według przyjętego przez siebie porządku, którego projekt przedstawia organ zwołujący. Każdy z członków Stowarzyszenia ma prawo zgłosić własne propozycje do porządku obrad. Propozycje mogą być zgłaszane Prezydium Zarządu lub bezpośrednio na Walnym Zebraniu.
  3. Do zadań Walnego Zebrania należy:
  • określanie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia;
  • wybór władz Stowarzyszenia;
  • podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi;
  • podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzenia sprawozdań Zarządu;
  • rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu oraz Prezydium Zarządu;
  • określanie wysokości składek członkowskich;
  • podejmowanie uchwał w innych sprawach określonych z odrębnych przepisach, a także w sprawach przedstawionych Walnemu Zebraniu przez członków Stowarzyszenia.
  • rozpoznawanie wniosków o członkostwo honorowe.

Zarząd i Prezydium Zarządu

  • 15. 1. W skład Zarządu wchodzą: przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz, skarbnik, Redaktor Naczelny „Archiwum” oraz od pięciu do dziesięciu członków.
  1. Walne Zebranie w głosowaniu tajnym wybiera przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz pozostałych członków Zarządu. Zarząd ze swego grona wybiera sekretarza, skarbnika i Redaktora Naczelnego „Archiwum”.
  2. Przewodniczący, skarbnik oraz sekretarz tworzą Prezydium Zarządu. Zarząd, na wniosek przewodniczącego, może powołać w skład Prezydium także innych swoich członków.
  3. Członkiem Zarządu może zostać wyłącznie członek zwyczajny Stowarzyszenia, który nie był skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  • 16. 1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz do roku. Posiedzenia Zarządu zwołuje przewodniczący lub trzech innych członków Zarządu.
  1. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” decyduje głos przewodniczącego. Zarząd może podjąć uchwałę o utajnieniu głosowania.
  2. Udział w posiedzeniu Zarządu może odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, przy zapewnieniu co najmniej:
  • transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
  • dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnik posiedzenia może wypowiadać się w toku obrad;
  • możliwości wykonywania osobiście prawa głosu.
  1. Decyzję o umożliwieniu udziału w posiedzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej podejmuje podmiot zwołujący posiedzenie, w zależności od warunków technicznych. Brak możliwości udziału w tej formie nie może stanowić samoistnej przesłanki stwierdzenia nieważności posiedzenia.
  2. Zarząd może podejmować uchwały poza posiedzeniami, w trybie obiegowym, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Głosowanie w tej formie jest ważne, jeśli wzięło w nim udział co najmniej dwie trzecie członków Zarządu.
  3. Do zadań Zarządu należy:
  • realizowanie uchwał Walnego Zebrania;
  • zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia;
  • planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej;
  • powoływanie i odwoływanie członków Zespołu Redakcyjnego oraz Rady Programowej „Archiwum”, na wniosek Redaktora naczelnego „Archiwum”;
  • nadzorowanie prac Prezydium Zarządu;
  • prowadzenie innych spraw określonych w postanowieniach statutu pozostających w zakresie działania Zarządu.
  • 17. 1. Posiedzenia Prezydium Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące. Posiedzenia Prezydium Zarządu zwołuje przewodniczący.
  1. Uchwały Prezydium Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” decyduje głos przewodniczącego. Prezydium zarządu może podjąć uchwałę o utajnieniu głosowania.
  2. Do posiedzeń i uchwał Prezydium Zarządu stosuje się odpowiednio postanowienia § 16 ust. 3–5.
  3. Do zadań Prezydium Zarządu należy:
  • realizowanie uchwał Walnego Zebrania oraz Zarządu;
  • kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia;
  • zwoływanie Walnego Zebrania;
  • podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia nowych członków do Stowarzyszenia;
  • prowadzenie wszelkich innych spraw określonych w postanowieniach statutu pozostających w zakresie działania Prezydium Zarządu, a także spraw związanych z bieżącą działalnością Stowarzyszenia niezastrzeżonych dla innych władz.
  • 18. 1. Przewodniczący kieruje pracami Zarządu oraz Prezydium Zarządu, a także – z zastrzeżeniem § 23 ust. 2 i 3 – reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz i działa w jego imieniu.
  1. W razie długotrwałej niemożności wypełniania swoich zadań przez przewodniczącego, jego obowiązki i kompetencje przejmuje wiceprzewodniczący.
  • 19. 1. Wiceprzewodniczący podejmuje niezbędne działania związane z wyłanianiem kandydatur na funkcję przewodniczącego oraz, w miarę potrzeby, z organizacją kampanii wyborczej.
  1. Postanowienia ust. 1 nie wyłączają możliwości zgłaszania kandydatur na funkcję przewodniczącego podczas zebrania wyborczego przez członków obecnych na zebraniu.
  2. Kandydat na przewodniczącego przedstawia podczas zebrania wyborczego proponowany przez siebie skład Zarządu. Propozycja powinna uwzględniać możliwie wyważoną reprezentację ośrodków naukowych, płci, a także poglądów naukowych i sposobów uprawiania nauki.

Komisja Rewizyjna

  • 20. 1. Komisja Rewizyjna powoływana jest spośród członków zwyczajnych Stowarzyszenia do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
  1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech do pięciu osób, w tym przewodniczącego Komisji wybieranego na pierwszym posiedzeniu Komisji.
  2. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący Komisji.
  3. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Komisji w głosowaniu jawnym.
  4. Do posiedzeń i uchwał Komisji Rewizyjnej stosuje się odpowiednio postanowienia § 16 ust. 3–5.
  5. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu Stowarzyszenia. Nie mogą także pozostawać z członkami Zarządu Stowarzyszenia w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
  6. Nie może być członkiem Komisji Rewizyjnej osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  • 21. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
  • kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia;
  • ocena pracy Zarządu i Prezydium Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu;
  • składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu Stowarzyszenia;
  • wnioskowanie do Walnego Zebrania o podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi;
  • wnioskowanie do Walnego Zebrania o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu;
  • wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania;
  • wyznaczanie członka Komisji Rewizyjnej powołanego do reprezentowania Stowarzyszenia przy zawieraniu umów między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu lub w sporach z członkiem Zarządu;
  • prowadzenie innych spraw określonych w postanowieniach statutu pozostających w zakresie działania Komisji Rewizyjnej.

Rozdział 4

Majątek i gospodarka finansowa

  • 22. 1. Do źródeł finansowania działalności Stowarzyszenia należą:

1) składki członkowskie;

2) spadki i darowizny;

3) subwencje i dotacje;

4) wpływy z odpłatnej działalności statutowej;

5) wpływy ze zbiórek publicznych;

6) dochody z majątku i kapitału Stowarzyszenia.

  1. Środki pieniężne gromadzone są na rachunku bankowym Stowarzyszenia.
  • 23. 1. Przewodniczący zaciąga w imieniu Stowarzyszenia zobowiązania majątkowe, których wartość nie przekracza 4 000 zł.
  1. W przypadku zobowiązań, których wartość przekracza kwotę wskazaną w ust. 1 wymagane jest współdziałanie przewodniczącego oraz skarbnika.
  2. W umowach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale Komisji.

Rozdział 5

Zmiana statutu, przyjęcie nowego statutu oraz rozwiązanie Stowarzyszenia

  • 24. 1. Walne Zebranie może:

1) zmienić statut,

2) przyjąć nowy statut

– w drodze uchwały podjętej większością dwóch trzecich głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie i bez względu na liczbę członków obecnych w drugim terminie.

  1. Punkt dotyczący zmiany statutu albo przyjęcia nowego statutu powinien być uwzględniony w porządku obrad Walnego Zebrania oraz w zapowiedzi porządku obrad.
  • 25. 1. Walne Zebranie może rozwiązać Stowarzyszenie w drodze uchwały podjętej większością dwóch trzecich głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie i bez względu na liczbę członków obecnych w drugim terminie.
  1. Punkt dotyczący rozwiązania Stowarzyszenia powinien być uwzględniony w porządku obrad Walnego Zebrania oraz w zapowiedzi porządku obrad.
  2. W uchwale, o której mowa w ust. 1 określa się sposób likwidacji majątku Stowarzyszenia. Majątek Stowarzyszenia może być przekazany wyłącznie podmiotowi, którego cele są zbieżne z celami Stowarzyszenia.

Newsletter

Dziękujemy za rejestrację! Proszę sprawdzić swoją skrzynkę odbiorczą, aby potwierdzić subskrypcję. W razie nieotrzymania wiadomości, proszę sprawdzić również folder "Spam".

Copyright © 2022 Polska Sekcja Międzynarodowego Stowarzyszenia Filozofii Prawa i Filozofii Społecznej IVR | Administrator strony: Jakub Łakomy